Prvý týždeň je za nami

Posted: 6. apríla 2008 in Notebook pre každého (žiaka)

Máme za sebou prvý týždeň moderného vyučovania. Zo začiatku bol síce chaotický, ale ku koncu ho hodnotím, ako veľmi pozitívny. 

Pár postrehov a nápadov:

Naše pravidlá ako sa správať k notebookom

1. Vždy čisté ruky

2. Nejem nič pri PC

3. Zákaz hrať hry na internete

4. Zákaz do PC niečo inštalovať

5. Nechytať prstom obrazovku

6. Utierať ho len suchou handrou určenou na to

7. Cez prestávku bude vždy v lavici a v obale (ak to pán učiteľ nezmení)

8. Nabíjačku dáva do elektriny len pán učiteľ…

9. Ak sa mi v triede vybije notebook, presadnem si do lavice na to určenej a napojím sa na sieť (UČ)

Pravidlá, ako nosiť notebooky domov

1. PC dáme do obalu a do školskej tašky

2. Tašku musím zabezpečiť proti krádeži:

– v družine si zamkneš tašku do zborovne

– domov sa budeš snažiť chodiť v sprievode niekoho

3. Desiatu a pitie budem nosiť mimo školskej tašky v desiatovom vrecúšku

Nabíjanie

Baterku notebooku nabijem vždy doma!

Tieto pravidlá sa nám osvedčili a stali sa základňou k tzv. „plnofunkčnej hodine“. Pri práci sa nám veľmi osvedčil program „Hamachi“. Skôr by som to nazval aj Sieť, Chat, Pomoc na diaľku… „Hamachi“ . Som rád, že ma zástupca Lolo Mačor na tento program naviedol. Úplne nám to uľahčilo prácu a začíname ho používať aj u detí doma na marodke. K Hamachi je potrebné mať aj program TightVNC. Vďaka IP adresám sa môžete v existujúcej sieti dostať cez heslo do každého PC vašich žiakov keď sú online. Vždy keď im niečo nejde, vyriešim to zo svojho PC na diaľku a to či sú doma alebo v triede. Proste, požiadajú ma o pomoc, nakopčím ich IP adresu, prihlásim sa a hotovo, baví ich pozerať sa, ako sa im to "samé spúšťa…" S tým je spojený aj Chat. Užili sme si kopec zábavy. Má to klady ale aj zápory….

Čo sa mi osvedčilo:

Päťminútovky z MA sa zo zošitov vytratili, nahradila ich zábavnejšia forma a to počty s Ferdom2. Písal som o tom v BLOGU. Len dodám, vynikajúci príklad k pomoci integrovaným žiakom a žiakom s individuálnym prístupom. Vďaka tomu, že PC nosia domov a cvičia si to na nich…, citujem jednu žiačku: „ Pán učiteľ, dnes mám už 63% a to vďaka tomu, že som s Ferdom počítala aj doma…“ Nikdy pred tým nemala 60% vždy cca 45%.  A to je len prvý týždeň. Hádam sa jej to nezunuje.

Rodičia stále nevedeli pochopiť, ako to, že doma vie dieťa lepšie rátať, písať ako v škole (usudzujú subjektívne na základe hodnotenia dieťaťa v škole)… Proste tradičné otázky rodičov, nechápajúc realitu, že v škole ich tlačí čas, stres, iné tempo… Vďaka notebookom a Wifi v triede sme všetci online. Zainteresovaným rodičom som vytvoril súkromné siete. Cez svoje heslo sa môžu dostať svojmu dieťaťu na plochu počítača v triede a nenápadne sledovať jeho prácu. Sami zistili rozdiely doma a v škole. Vždy keď deti pracujú pošlem rodičom cez CHAT správu. Pochopili, čo som im chcel už dlho naznačiť, videli priamo prácu v škole a zistili že napr. sú iné typy príkladov (stupeň obtiažnosti), iné tempo…

Malé ponaučenie:

Je zábavné sledovať cez Hamachi z môjho PC, čo deti robia na notebookoch u seba doma. Ale… , nevedel som, že to môže byť pre ne stresujúce. Proste len tak som pozrel, čo robí u seba doma jeden žiak. Hral sa mini hry, čo je zakázané v pravidlách.. Tak som mu ich na diaľku vypol a napísal, že by si radšej mohol urobiť pravopis cez Class Server, keďže v ten deň nedopadol naj… a zapol som ho len tak zo žartu s pridaním smailíka. Na to telefonát: „Pán učiteľ on mi tu plače…, berie to vážne, že ste ho nachytali…, on už pred tým všetko prešiel aj MA aj SJ“ Proste som ho zostresoval… Z toho vychádza, že nie je potebné zasahovať deťom do súkromia, iba ak o to požiadajú. Čiže aj keď vidím čo robí a možem skontrolovať jeho činnosť, nebudem v banálnych veciach zasahovať, už to nechám na ich svedomí a v triede to zovšeobecním, upozorním na dodržanie pravidiel. HOUK Intelektuál

Mám v hlave ešte kopec nevyskúšaných nápadov, typov na pestré vyučovacie hodiny… Tešte sa na videá, časom budú postupne pribúdať videá z našej činnosti. Držím sa pravidla: Videť je viac, ako počuť a čítať dlhé texty… 🙂

Pridaj komentár

