Notebooky do lavice, ošiaľ utíchol, aký je bežný život?

Posted: 4. februára 2009 in Notebook pre každého (žiaka)

Tento blog nemá vyznieť, že deti stratili záujem o prácu s notebookmi, to v žiadnom prípade. Za nič na svete by ich z vyučovania nevylúčili. Text je adresovaný na pedagóga a dôležitosť dodržiavania určitých metodických  a didaktických princípov, ináč by bol systém nefunkčný…

28. marca 2009 bude tomu rok, čo sme spustili do reality sny viacerých nadšencov moderného vzdelávania. Vďaka spoločnosti Microsoft a PaedDr. Romanovi Baranovičovi sme sa začali vyučovať systémom Notebook pre každého žiaka. Pre pripomenutie tejto významnej udalosti prikladám link na prvý blog zo dňa D.   

Mali sme veľké obavy, očakávania, nezodpovedané otázky… Od tohto významného dňa ubehol jeden rok. Prešli sme viacerými etapami, ktoré sú ešte aj dnes neustále v pohybe a objavovaní. Natočili sme skvelé videá, zažili nekonečne zábavné a inovatívne hodiny, objavili pre mňa doposiaľ nepoznané metódy vo vyučovaní s využitím IKT.  Tento spôsob výučby zmenil môj pohľad na systém vzdelávania .
Cieľom tohto blogu nie je opakovať, čo už bolo povedané v predchádzajúcich článkoch a videách. Skvelé je to zhrnuté na
stránke projektu.
Zameriam sa na momentálnu etapu, ktorú by som nazval

„SKRYTÉ POD POVRCHOM“.

Po roku deti pochopili, že notebook, ktorý dostali nie je notebook, ale v skutočnosti je to didaktická pomôcka, učebnica, ktorá vzdeláva. Mne to bolo jasné od začiatku.  Im nie, brali to ako hru. Čo to znamená? Pomaličky im dochádza, že sa s ním učia, robia niečo, čo sa musí. Z počiatku boli edukačné programy pre nich super, zábava, nové aktivity…  No vezmite si, deň čo deň s nimi pracovať… Možno to bude znieť prekvapujúco, ale mesiac november a december 2008 by som nazval Notebookova kríza.  Spozoroval som u detí rapídne znížený záujem o vyučovanie ako také, po slovách: „Otvorte si notebook….“, som spozoroval podobné výrazy, ako keď som kedysi hovoril: „Otvoríme si učebnicu…“, unudené detské tváre ma priam deprimovali, čo by ešte tie deti chceli, nič si nevážia…  Po rozhovore s rodičmi som zistil, že už aj doma na nich menej pracujú. Kde sa stala chyba !?!

Vytratila sa motivácia

 Motivácia funguje ako hlavný motor detského snaženia. Doteraz to bol notebook a edukačný softvér, kráľ nad kráľov v našom vyučovaní.  No ako som spomínal, deti pochopili, že je to o učení a musia pri tom vynakladať nejaké to úsilie a investovať svoj voľný čas. Samotnému softvéru som prenechal príliš veľa priestoru, vyhodnocoval a opravoval za mňa, motivoval deti povzbudivými slovami virtuálnej tetušky, Ferdíka, Kostlivca,… väčšinu urobili  za mňa. No dieťa podobne ako s písankou, potrebuje prísť aj s notebookom ku katedre, pochváliť sa, ako sa mu darilo. Samotný softvér je vynikajúci v sebareflexii,  ale k nej je potrebná aj pochvala, povzbudenie svojím učiteľom. Práve na toto a iné drobnosti som pomaličky začal zabúdať…, chyba nie je v notebooku, práca s ním je stále motivujúca, deti to neprestalo baviť, zdokonaľujú sa a ich činnosti sa stali na vyučovaní bežnou záležitosťou. Práca s notebookom perfektne zapadla do vyučovania, prestali sme si ich výrazne všímať, jednoducho automaticky ich využívame. To znamená, že chyba bola v mojom prístupe, učiteľ musí byť stále učiťeľ na 100% , nemôže sa spoliehať, že notebook ho plnohodnotne nahradí. Musia byť pri vzdelávacom procese partneri, s tým, že samotný učiteľ bude mať vyšší podiel.

Dnes sa snažíme z krízy vyliečiť. Ako? Nie, určite sme notebooky neprestali využívať, dokonca sme neobmedzili ani časový pomer ich používania na vyučovaní. Dal som si záležať na prepracovanejšej komunikácii, bodovom hodnotení a hlavne samotnej motivácií. Musel som zmeniť postoj žiaka k notebooku, prinútiť ho opäť sa s ním skamarátiť, tento krát ako s realitou, že sa s ním nie hrá ale učí. Nazvali sme ho Vedko, čo vie všetko a je nám vždy nápomocný. Ovládanie programov, základná práca s notebookom…, to je pre moje deti už banalita.  Aby som ich opäť prilákal skúmať a objavovať niečo nové, začali sme tvoriť ich vlastné  blogy, web stránky vo Windows Live, urobili sme v triede cez Windows Live Messenger jednu skupinu, teda sieť. Pomaličky napredujeme a ja zisťujem, že deti  prechádzajú do novej etapy. Vedia že pracujú, učia sa a notebook je ich veľká opora a opäť motivačný impulz.

Aký zaver mi z toho  vyplýva?

Po roku môžem na základe svojich skúseností povedať: „Ak samotné dieťa nebude mať záujem o vzdelávanie, nebude dostatočne a pravidelne motivované, nebudú mu kladené primerané stimuly k učeniu sa…, všetky výdobytky z oblasti IKT budú zbytočné podobne ako prázdne slová unudeného vyučujúceho za katedrou. IKT do ktorého spadajú na našom vyučovaní notebooky, vizualizér, tablet, interaktívna tabuľa, edukačné CD, internet a pod.,  samé nenaučia. Je k tomu dôležitý postoj vyučujúceho a neustála premena, nové  a nové aktivity, metódy ktoré sa musia obmieňať a neustále zdokonaľovať. Je náročné udržať niečo také v chode, no bez toho nemá zavádzanie IKT do vyučovania  žiadny význam.

Aká je teda skutočná a nenahraditeľná výhoda IKT vo vzdelávaní?

 Možnosť detí vlastniť na vyučovaní notebook…, znamená možnosť efektívne ich formovať, viesť k samostatnosti, tvorivosti, kreativite…, otvára sa obrovský priestor na zábavu pri vzdelávaní. Uľahčuje sa tak život nielen žiakovi, ale aj samotnému vyučujúcemu, ponúka sa mu dostatok priestoru na kreativitu, osobnostný rast, experimentovanie a objavovanie nových metód vo vyučovaní.
Takže zavádzanie IKT ako aj systému Notebook pre každého žiaka je výborná vec. V školstve dokážu tieto premeny urobiť obrat v celkovom chápaní systému  vzdelávania. Samotné notebooky sú vynikajúcou motiváciou. Deti práca na nich veľmi baví, no potrebujú aj svojho učiteľa, ktorý ich  usmerní a povzbudí. Už teraz sa teším na svoju novú triedu a nové objavy v systéme vzdelávania Notebook pre každého žiaka. Bude to o rok a pol, uvidíme, čo ešte dovtedy objavím a pochopím so svojimi terajšími šikovnými žiakmi 3.A triedy. 

Pridaj komentár

